سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

یک مساله درشرط ضمن عقد ازدواج

 

یکی از کاربران سوالی داشتند که اگر خانم بخواهد که در شروط ضمن عقد، متنی به شرح ذیل گنجانده شود که : «. زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد (به‌شرطی که مغایر شئونات مذهبی و ملی و قانونی نباشد) و هر کجا که بتواند کار کند، مخیر می‌کند و اجازه می‌دهد که مشغول به کار شود».

1- اساساً چنین شرطی را می‌توان در زمره‌ی شروط ضمن عقد پیش‌بینی و ثبت کرد؟یعنی قانون، اجازه‌ی چنین ثبتی را می‌دهد یا خیر؟در پاسخ بایدگفت درمطابق ماده 1119 قانون مدنی که بر گرفته از فقه اسلام است :می گوید:طرفین عقد (زن و شوهر) می توانند هر شرطی که مخالف اقتضای عقد نباشد در ضمن عقد ازدواج شرط نمایند. در توضیح اینکه  شرط خلاف مقتضای عقد چیست  باید  گفت که هر عقدی یک سری اثاری دارد که قابل جدا کردن و انفکاک ازعقد نیست و به تعبیری دیگر مقصود عقد است.مثلا در عقد بیع (خرید و فروش)دو طرف برای این معامله می کنند که هر یک صاحب ان کالای خریداری شده شوند  و هر نوع تصرفی خواستند در ان انجام دهند حالا اگر فروشنده گفت که من این کالا رابه شرطی به شما می فروشم که از ان استفاده نکنید و... این شرط خلاف مقتضای عقد است ، یا در خود عقد ازدواج اگر شرط شود که به شرطی ازدواج می کنم که نزدیکی و روابط زن و شوهری نباشد. این ها شرط خلاف مقتضای عقد ،یعنی انچه را طبیعت عقد ان را اقتضا ومشروع میکند ممنوعش کنند.

طبق ماده مذکور فقط چنین شرطی صحیح نیست و بقیه شرط ها مثل شرط اینکه «. زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد (به‌شرطی که مغایر شئونات مذهبی و ملی و قانونی نباشد) و هر کجا که بتواند کار کند، مخیر می‌کند و اجازه می‌دهد که مشغول به کار شود».صحیح و لازم الاجراست .چرا که چنین شرطی  از مصادیق عقد خلاف مقتضای عقد که قانون ان را باطل می داند نیست. و از جمله شرط هایی صحیحی است که رعایت ان لازم است .هم چنانکه شاید بتوان  طبق ماده 1117 قانون مدنی شوهر زمانی می تواند زن را از شغلی و حرفه ای منع کند و که منافی مصالح و حیثیت خود مرد و یا زن باشد.

پس چنین شرطی صحیح است و قانون هم به ثبت این شرطهای مشروع احترام میگذارد هر چند باید افراد درچنین شرط هایی با دقت بیشتری به مسئله توجه کنند.