سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

پیشگیری از جرم در اسلام

 

جلوگیری از وقوع جرم در اندیشه اسلامی .

در جهان امروز یکی از مهمترین مسائل مورد بحث ،موضوع پیشگیری از وقوع جرم و حفظ نظم جامعه است.مکتب هایی زیادی امدندو رفتند وهر چند موقتا نظطریه ای را البراز داشتند و هر کدام نهایتا پیر شده و از صحنه اجتماع محو شده است. در این میان تنها اندیشه پیشگیری از جرم در اسلام است که هر گاه به این روش ها نگاه می اندازیم نو جلوه می کنند و همیشه تاثیر خود را گذاشته است.

البته باید گفت که جرم در اسلام مرادف گناه و نافرمانی ااست و یک معنای وسیع تری از جرم به اصطلاح حقوقی را شامل می شود .

مهمترین تکیه گاه اسلام در مبارزه با جرم و بی نظمی در جامعه تکیه روی پیشگیری از وقع جرم است . یعنی با از بین بردن زمینه های ارتکاب جرم مانع گرفتاری افراد در دام ارتکاب جرم میشود.

به بعضی از این روش ها اشاره می شود:

1:در جرایم جنسی از طریق  تغییر مقدمات یا نهی از انها .

قل للمونین یغصوا ابصارهم و...(نور ایه 30) به مومنان بگوچشم های خود را از نامحرم بازدارند .بدیهی است که کلید بیشتر جرایم جنسی با نگاه ان هم شهوت الود شروع می شود .دستور به کنترل چشم در واقع برطرفکردن زمینه ارتکاب جرم است.

هم چنانکه امام صادق (ع)میفرماید:النظر سهم من سهامابلیس مسموم ...نگاه به نامحرم و الوده تیری است از تیرهای شیطان (1)

و یا تاکید اسلام روی انجام عبادات خصوصا نماز که داریم ان الصلاه تنهی عن الفحشا والمنکر .نماز انسان را از کارهای بد و زشت باز می دارد

هم چنانکه با تاکید به امر به معروف و نهی از منکر افرادرا در مقابل یکدیگر مسول می داند .امر به معروف می توند جلوخیلی از جرم ها را بگیردو..

1:علامه حلی .تذکره الفقها ص572