سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

شهادت فرزند علیه پدر

یکی از مباحث که در فقه و حقوق کیفری جای بحث دارد طرح این مسئله است که ایا فرزند میتواند در دادگاه علیه پدر خود شهادت دهد؟مسئله موقعی جدی تر میشود که بدانیم قانون در این مورد ساکت بوده و فقها هم با تردید در مسئله وارد شده اند. ماده 155قانون ایین دادرسی کیفری در بیان شرائط شهود مقرر داشته که شهود باید دارای شرایط زیر باشند:بلوغ 2 عقل3:طهارت مولد4:عدالت5:عدم وجود انتفاع شخصی برای شاهد یا رفع ضرر از وی6:عدم وجود دشمنی بین شاهد و طرفین دعوا7:عدم اشتغال به ولگردی.

 

ملاحظه میشود که ایین دادرسی در این مورد ساکت بوده و نظری نداده است. گرچه میتوان از این سکوت وعدم منع توسط قانون رای به عدم اشکال ودر نتیجه قبول شهادت داد.از طرف دیگر طبق اصل 167قانون اساسی ک تقریر داشته :قاضی موظف است کوشش کندحکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابدواگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبرحکم قضیه را صادر کند ونمیتواند به بهانه سکوت یا نقص یه اجمال یه تعارضقوانین مدونه از رسیدکی به دعواوصدور حکم امتناع ورزد.از ان جهت که قانون در این مورد ساکت است مستندا به اصل مذکور به سراغ منابع فقهی رفته ونظر فقها را جویا میشویم.

 

ایت اله خویی در مبانی تکمله درمساله 88میگوید:لاتمنع القرابه من جهه النسب عن قبول الشهاده ...واما قبول شهاده الولد علی الوالد ففیه خلاف والاظهر القبول.1

ترجمه:قرابت نسبی مانع قبول شهادت نیست .واما در شهادت فرزند علیه پدر اختلاف است و اما قول ظاهر تر قبول شهادت فرزند علیه پدر است.

امام خمینی در تحریر الوسیله نظربه تردید داده  اند .ایشان مینویسد:...وهل تقبل شهاده الولد علی والده ؟فیه تردد. 2

 

اما نظر مشهور فقها گویای عدم قبول شهادت فرزند علیه پدر است.ایت اله خویی مینویسد:المشهور بین الاصحاب عدم القبول بل ادعی علیه الاجماع فی کلمات غیر واحد3 و...وبما رواه الصدوق مرسلا:انه لا تقبل شهاده الولد علی والده.4مشهور فقها برای عدم قبول شهات فرزند علیه پدر دلایلی ذکر کرده اند.

1:این گروه از فقها ادعای اجماع- وتوافق همه فقها براین مسئله دارند که شهادت فرزند قبول نیست.

 

2:شهادت فرزند علیه پدر تکذیب پدر واذیت کردن پدر است ودر این صورت فرزند عاق و مورد خشم پدربوده که در اسلام از گناهان کبیره است .وبرای دوری از این گناه شهادت فرزند قبول نیست.مشهور فقها علاوه بر این دو دلیل به یک روایت از شیخ صدوق استناد  کرده اند .

انه لا تقبل شهاده الولد علی والده. که شهادت فرزند علیه پدر قبول نیست.خلاصه بحث این شد که ایت اله خویی نظر به قبول چنین شهادتی داده اند و مشهور فقها نظر به عدم قبول داده اند واما هم در مسئله تردید دارند.

__________________________________________

 1:مبانی تکمله النهاج /ج41/ص116

2:تخحریر ج 2 کتاب شهادت  مسئله 5

3:مبانی تکمله ج 41ص117

4:الوسایل کتاب شهادات باب 26