سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

حقوق بشر در قران

قرآن

قران کریم برای حقوق بشر اصولی وضع کرده که همه حقوقی که بتوان برای یک انسان تصور کرد در برداشته که در ادامه به ان میپردازیم.

1:اصل کرامت انسانی .در قران کریم انسان انسان داری ارزش و احترام و کرامت خاصی است.البته وقتی که خدای سبحان از روح کبریایی خودش در انسان میدمد و وی را جانشین خود در زمین میخواند و به ملائکه دستور سجده بر چنین مخلوقی میدهد و...راحت تر فهمیده میشود تعبیر زیبای قران کریم که میفرماید: لقد کرمنا بنی ادم1 ...همانا فرزندان ادم ا کرامت بخشیدیم.

 به  دلیل همین کرامت و ارزش والای انسانی است که خدای سبحان بعد از انکه  ابلیس بر انسان سجده نمیکند  مى گوید: «ما منعک ان تسجد لما خلقت بیدى» ترجمه: چرا در برابر آنچه با دو دست خویش آفریدم سجده نکردى؟2

همه اصولی که الان غرب بر میشمارد در این نهفته است اصل ازادی و امنیت 3و حق انتخاب و .. هر حقی که بتوان برای انسان تصور کرد در این اصل نهفته است .چرا که همه حقوق متناسب و در راستانی پذیرفتن کرامت انسانی است که نزدیک به 1500سال قبل قران به ان اشاره داشته است. لذا حقوق بشر باید طبق اصل کرامت انسانی وضع شود.وقتی نگاهی به منشور میشود همه مواد ان در این اصل پیدا میشود.

2:اصل خدا جویی انسان

انسان در ذات خودش بدنبال معشوق و اشنایی به نام خداست .کسی که همه هستی اش از محبوبش است و و وجودش عین ربط و نیاز است خودبه خود دنبال خدای سبحان بوده و او را طلب میکند هم چنانکه خدای سبحان در قران کریم میفرماید:یا ایها الناس انتم الفقرائ الی الله و الله هو الغنی الحمید.4 طبق این اصل حقوق بشر باید با طیق خداجویی و خدا محوری انسان تنظیم شود

3:ارامش نهایی سرانجام هستی

عقل میگوید که این همه نظام هستی که در حال حرکت هستند نهایتا باید به یه منزلی برسند که در انجا استقرار یابند .قران کرین هم در تعبیر بسیار لطیفی میفرماید:یسألونک عن الساعة أیان مرساها»5 ترجمه: از تو مى پرسند که دنیا چه زمانى به لنگرگاه خود مى رسد . طبق این تعبیر، نظام کیهانى همانند یک کشتى بزرگ در اقیانوس طبیعت پیش مى رود. ممکن نیست که این کشتى همواره در حرکت باقى بماند، بلکه باید روى لنگر بیندازد و پهلو بگیرد. از این تعبیر بر مى آرمد و به دارالقرار خود مى رسد. نه اینکه همواره به حال حرکت در اقیانوس هستى باقى بماند. طبق همین تعبیر، دار القرار جهان و انسان، معاد است که در آن، هنگامه لقاى حق فرا مى رسد و انسان به ملاقات پروردگار خود نائل مى شود. به همین دلیل، یکى از نام هاى به کار رفته براى جنت «عدن» است. عدن یعنى آرامگاه و محل قرار و استقرار، «معدن» را از آن روى به این خوانده اند که جاى قرار گرفتن مواد در عالم طبیعت است. انسان نیز در معاد، به همین سان، به قرارگاه حقیقى خود مى رسد.

4:اصل ابدیت و جاودانگی انسان

در ادبیات قران کریم و تعریفی که از انسان میکند  فنا و نابودی در انسان راه ندارد و به تعبیر دیگر انسان جاودانه است مرگ در این اندیشه به معنای نابودی نیست بلکه وسیله ای برای انتقال به دنیای دیگر است .همه انسانها خواستار زندگی طولانیتر بوده و سعی میکنند قدری بیشتر زنده بمانند که این خود نشان از جاودانگی انسان داشته لکن در تطبیق بر موارد دچار اشتباه میشوند چون انکه جاودانه است روح مجرد و خدایی انسان است که جسم و ابعاد مادی زندگی انسان .همانطورکه خیا

ل کنند باید این دنیا جاودانه باشد که این هم ناشی از خطالی در تطبیق است.در حقوق بشر باید به مقتضای این اصل در تشریع قانین توجه داشت.

 

1:اسرائ ایه 70

2:سوره ص ایه 75

3: ماده 3منشور جهانی حقوق بشر

4:سوره فاطر ایه 15

5:اعراف، 187؛ نازعات، 42