سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

شعارهای اصولی اسلام واروپا

پس از  عصر روشنگری در اروپا مفاهیمی مثل  ازادی وانسان ذی حق و .. در ذهن مردم اروپا شکل گرفت وهمین تعلیمات بود که زمینه ساز انقلاب فرانسه شد  انقلابیون بعدا شهامت یافتند که کلمات "ازادی "برابری"و... را شعار خود کنند جالب است این شعارها درست دوازده قرن بعد از ظهور اسلام بود اروپا به تدریج و به زحمت میخواست راهی را از میان سنگلاخ ها بگشاید که اسلام دوازده قرن قبل ان را پیموده بود .

با این بیان حق داریم بگوییم که اروپا به راهی قدم گذاشت که قرن ها مسلمانان را طی کرده بودند و با شعارهای متعالی توسعه داده و تشریح کرده بودند.بعضی از این شعارهای اصولی که مقدس بوده است وحتی در مواد متعدد حقوق بشر انعکاس یافته عبارتند از :

اصل برائت

این اصل از از اصول بسیار مترقی وعالی نظام حقوقی اسلام است هر چند مضمون این اصل بعد از وقوع انقلابات دویست ساله اخیر در انگلستان و امریکا وفرانسه و دیگر کشورهای اروپایی درقوانین اساسی ناشی از این انقلابات انعکاس یافته وحتی امروزه تقریبا در تمامی قوانین اساسی کشورها این اصل را به رسمیت شناخته اند لیکن شناخت و اجرای این اصل به عنوان یکی از محورهای دادرسی و قضا در اسلام 14 قرن پیش از این ان هم در سرزمینی که از حیث درجه مدنیت مادی قابل مقایسه با تمدن های باستانی نبود بی شک از ویژگی های شگفت انگیز تعالیم اسلامی است.

این اصل در عصری که حقوق فطری و طبیعی و الهی بشر در دیدگاه حاکمان مستبد و خودکامه کوچکترین جایگاهی نداشت و برای عزت وکرامت انسانها شان ومقامی لحاظ نمیشد از ویژگیهای منحصر نظام حقوقی اسلام است.

اسلام نخستین بار اصل برائت را از طریق قاعده "درئ"و"قبح عقاب بلا بیان"جاری ساخت.به موجب این اصل انسانها از مصونیت وتامین اجتماعی کافی برخوردار شدند وبرای اولین بار حقوق انسانها در حصاری محکم تحت محافظت قرار گرفت.

دیوار اصل برائت افراد جامعه نزد اسلام بقدری رفیع است که رخنه در ان به راحتی ممکن نیست این اصل نه فقط درمدافعات معمولی بلکه  عرصه حقوق الله(مثل حد زنا و لواط و حد سرقت و..) نیز کاربرد داردبه حدی که به تحقق شبهه و تردید اجرای احکام الهی یعنی حدود نیز تعطیل میشود.

این اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل سی و هفتم هم به رسمیت شناخته شده است.

 

.