سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

» خواستگاری و نامزدی


یکی از مقدمات مرسوم قبل از ازدواج خواستگاری است. خواستگاری عبارت از این است که از زنی تقاضای ازدواج کنند. ماده ی 1034 قانون مدنی که مبتنی بر فقه اسلامی است، تشریح میکند: ((هر زنی را که خالی از موانع نکاح باشد میتوان خواستگاری نمود.))از جمله موانع نکاح این است که زن شوهردار باشد یا زن از محارم نسبی یا سببی شخص محسوب شود.

نامزدی: نامزدی یا وعده ی ازدواج قراردادی است که بین دو نفر به منظور ازدواج در آینده بسته میشود و این تعهد صرفا یک تعهد اخلاقی نیست و دارای آثارحقوقی می باشد. بر اساس ماده ی 1035 قانون مدنی وعده ی ازدواج ایجاد رابطه ی زوجیت نمیکند و هیچ یک از طرفین نمی تواند به هیچ وجه دیگری را مجبور به ازدواج کند.

از آنجایی که ازدواج قرارداد مهمی است و آثاری خطیربه بار می آورد، قانونگذار به مرد و زن اجازه داده است تا آخرین لحظه قبل از وقوع عقد از تصمیم خود باز گردد و وعده ی ازدواج را بر هم زند. در صورتی که این به هم زدن باعث خسارت به دیگری شود و یکی از نامزدها در به هم زدن نامزدی مقصر باشد نامزد دیگر میتواند با رعایت حدود مقرر در قانون مطالبه خسارت نماید و همچنین هدایایی که در زمان نامزدی بین دو طرف ردوبدل شده اگر اصل هدایا موجود باشد میتواند ان را پس بگیرد.


 1-مختصر حقوق خانواده سید حسین صفایی


2-قانون مدنی مواد 1304و 1305 و 1307