سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

نحوه اهدا و دریافت جنین


تمام مراکز تخصصی درمان ناباروری به شرط دارا بودن « صلاحیت لازم و مجوزهای مربوطه»، مجاز خواهند بود با رعایت مسایل شرعی و شرایط مندرج در قانون پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین، نسبت به انتقال جنین‌هایی حاصله از تلقیح « خارج از رحم» زوج‌های قانونی و شرعی، به رحم زنانی که پس از ازدواج، با انجام اقدامات پزشکی ناباروری آنها ( هر یک به تنهایی یا هر دو) به اثبات رسیده، اقدام کنند.



لازم به ذکر است که اطلاعات مربوط به جنین‌های اهدایی جزء اطلاعات « به کلی سری» محسوب شده و ارایه مدارک و اطلاعات مربوط به اهدا کنندگان و دریافت کنندگان جنین اهدایی تنها با رعایت قوانین مربوط به حفظ و نگهداری اسناد دولتی، و به مراجع قضایی صلاحیت دار مجاز است.

تقاضای دریافت جنین اهدایی باید مشترکا از طرف زن و شوهر تنظیم و تسلیم «دادگاه» شود و دادگاه در صورت احراز شرایطی که ذکر خواهد شد، مجوز دریافت جنین را صادر می‌کند.

* شرایط زوجین اهدا کننده

- رابطه زوجیت قانونی و شرعی

- سلامت متعارف جسمی و روانی و ضریب هوشی مناسب

- نداشتن اعتیاد به مواد اعتیاد آور و روان گردان

- مبتلا نبودن به بیماری های صعب العلاج نظیر ایدز، هپاتیت و غیره

- مراکز تخصصی درمان ناباروری قبل از دریافت جنین از اهدا کنندگان، مکلف به احراز این شرایط هستند.

* شرایط زوجین گیرنده جنین

- زوجین بنا به گواهی معبتر پزشکی امکان بچه دار شدن را نداشته باشند و زوجه استعداد دریافت جنین را داشته باشد ( رحم زوجه قابلیت حمل جنین را نداشته باشد)

- زوجین دارای صلاحیت اخلاقی باشند.

- هیچ یک از زوجین محجور نباشند ( مثلا مجنون، سفیه یا صغیر نباشند)

- هیچ یک از زوجین مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج نباشند.

- هیچ یک از زوجین معتاد به مواد مخدر نباشند.

- زوجین باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

بررسی صلاحیت زوجین متقاضی در دادگاه‌های خانواده، خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی صورت خواهد گرفت و عدم تأیید صلاحیت زوجین قابل تجدید نظر است و نظارت بر فعالیت مراکز ناباروری برای دریافت و اهدای جنین نیز بر عهده مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت است.

وظایف و تکالیف زوجین گیرنده جنین مانند وظایف و تکالیف اولاد و پدر و مادر است.

* شرایط جنین اهدایی

جنین اهدایی، نطفه‌ای است حاصل از تلقیح « خارج از رحمی» که از مرحله باروری آن بیش از « پنج روز» نگذشته باشد، این جنین می‌تواند به دو صورت تازه و منجمد باشد.

اهدای جنین، یک روش درمانی موثر و امید بخش برای بسیاری از زوج های نابارور است و کمترین مشکلات شرعی در این نوع اهدا وجود دارد.

در مورد دریافت جنین اهدایی توسط زوجین نابارور، قانون صراحتاً دریافت کنندگان جنین را پدر و مادر وی قلمداد کرده و تنها در موضوع ولایت وارث سکوت کرده است.

این قانون به زوج‌هایی که به هر دلیل از نعمت داشتن فرزند محروم هستند این حق را می‌دهد که صاحب فرزند شوند.

در خاتمه این نکته قابل تامل است که در اهدا و دریافت جنین باید شرط مسلمان یا غیر مسلمان بودن زوجین حتما رعایت شود. به عبارت دیگر به زوجین گیرنده مسلمان تنها جنین اهدا شده توسط زوجین مسلمان تعلق می‌گیرد و مراکز مجاز درمان ناباروری مکلف به رعایت مواردی چون تفکیک در نگهداری جنین های اهدایی مسلمانان و غیر مسلمانان و نگهداری کاملاً محرمانه اسناد و مدارک و آزمایش‌‌های دقیق پزشکی هستند.برگرفته از سایت های خبری