سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

حقوق انسان بر خود از نگاه امام سجاد

                      حیات پرفروق حضرت امام زین العابدین(علیه السلام)

 در قسمت قبلی به برخی از حقوق اعضا انسان از منظر امام سجاد (ع)پرداختیم.  و گفتیم این نشان از اندیشه ناب اسلامی است که مقام بزرگی از انسان برای ما تعریف و ترسیم میکند.و در پرتو این حقوق و حیات طیبه است که انسان در مسیر کمال و سعادت طی طریق میکند. انچه ماان را نوعی تکلیف و سختی قلمداد میکنند در این اندیشه ناب  یک نوع حق بوده که باید استیفا شود چرا که رسیدن به کمال و سعادت و داخل شدن در مفهوم حقیقی و واقعی انسان محصور در اجراء این حقوق است.در این این قسمت به ادامه حقوق اعضا دیگر از منظر رساله حقوقی امام زین العابدین (ع)میپردازیم:

حقوق گوش

1:حق گوش. واما حق السمع فتنزیهه عن تجعله طریقا الی قلبک. حق گوش بر تو ان است  که منزه و پاک کنی از اینکه راهی بسوی قلب تو باشد .البته در دوجا چنین اجازه ای داده شده که عبارتند از :

1:الا لفوهه کریمه تحدث فی قلبک خیرا. برای شنیدن مطالب خوب و مفید که در قلب تو خیری ایجاد نماید.

2: تکسب خلقا کریما .  یا انکه سبب کسب خلق نیکی گردد.

حق شکم: 1:و اما حق بطنک فان لا تجعله وعاءلقلیل من الحرام و لا لکثیر و ان تقصد له فی الحلال. اما حقیکه شکمت برتودارد پس از آن به عنوان ظرفی برای جمع شدن  حـرام چه کم باشد یا زیاد استفاده نکن ؛ بلکه حتی در خوراکی های حلال نیز حـد اعتـدال  را کاملا رعایت کن.

2:و لاتخرجه من حد التقویة الى حد التهوین و ذهاب المروة و ضبطه اذا هــم بالجوع والظمأ فان الشبع المنتهى بصاحبه الى التخم مکسلة و مثبطة و مقطعة عن کل برّ و کرم و إن الرى المنتهى بصاحبه الى السکر مسخفـة و مجهلــة و مذهبـــة للمروة .

و هیچ وقت بفکر پر کردن شکـم خودت تا حلقوم و نادیده گرفتن دیگران نباش و مروت و انصاف را فراموش نکن .
زیرا که نتیجهء پرخوری تنبلی و کسالت است و ترا از خیر و صلاح و نیکوئی و انجام اعمال صالحه باز میدارد ؛ چنانکه نتیجهء زیاده روی در نوشیدن مایعات نیز سخافـت و جهالت و بی عقلی خواهد بود .

حقوق پا

1:و أما حــق رجلیک فأن لاتمشى بهما إلى ما لایحــل لــک.: اما حق پاهایت برتو آنست که از آن به عنوان وسیله ای برای رفتن به طرف حرام استفاده نکنی.

2:و لاتجعلهمــا مطیتک فى الطریق المستخفة بأهلها فیها فإنها حاملتک و سالکة بک مسلک الدیـن و السبــق لک و لاقوة ‘لا بالله.و پا را مرکب در راهی که سبب استخفاف و زبونی تو میشود قرار ندهی ؛ زیرا که این دوپا ترا حمل میکنند و سیر میدهند در مسیر دین  و سبقت گرفتـن در کارهای خوب و قوتی نیست مگر به قوت پرور دگار.