سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

مبانی حقوق زن در تورات و قران

بررسی نگرش و برخورد ادیان مختلف در باره زن تا حدودی جایگاه زن را نزد انها برای ما روشن میکند.در این میان سه دین اسلام و یهود و مسیحی از اهمیت بالای برخوردارند.برای حقوق زن در این ادیان نگاهی به کتب مقدس انها میاندازیم.

الف:تورات

 

به دلیل تحریف تورات شاهد اندیشه سطحی در مورد حقوق و جایگاه زن هستیم.این بینش از همان اغاز داستان افرینش زن گرفته شده و از زن به عنوان گارگزار شیطان در گمراه کردن و اغوا نمودن یاد میکند که به همبن خاطر مستجب عذاب و لعنت خداوند است.حتی در برخی از دعاهای مردان یهودی این مضمون به چشم میخورد:متبارک است خدایی که مرا یهودی افرید و مرا زن نیافرید.همچنین در مجموعه فقهی یهودیان (تلمود)به حقوق زن در خانواده و اجتماع اشاره شده و گفنه که پایه زندگی اجتماعی یهودخانواده است و به هیچ وجه زن موجودی جدا از مرد تلقی نمیشود.

در تورات زن بعنوان پاره ای از جسم مرد افریده شده که همواره وابسته مرد است یعنی در اغاز افرینش نقصان و کمبود داشته است. یهود معتقد است که زن از دنده  مرد گرفته شده است:خداوند...یکی از دنده های ادم را گرفت و و گوشت در جایش پر کردو خداوند ان دنده را که از ادم گرفته بود زنی بنا کرد...ادم گفت:همانا این (زن)استخوانی از استخوان هایم است .اینان پا را ار این هم فراتر نهاده  و در توهینی بسیار زشت و سخیف قائلند زن حیوانی است که بیش از حیوانات به انسان شبیه است.به تعبیر دیگر زن برزخی بین انسان و حیوان است.عقیده یهوه(خدای یهود)این بوده که خدا در اخرین بند از فرمان های دهگانه اش زنان را در ردیف چارپایان و اموال ذکر میکرد. این قوم مانند همه اقوام جنگجو زن را مایه مصیبت و بدبختی میدانستند.

و باز در ادامه  خداوند خطاب زن زن منیگوید :»تو مشتاق شوهرت خواهی بود و او بر تو تسلط خواهد یافت.

 

بسیار روشن است با این تعریفی که متضمون توهین به حایگاه ممتاز زن  است چه حقوق ی میتوان بعنوان یک انسان برای زن قائل شده.زنی که خود مال بحساب میاید چطور میتواند حق مالکیت داشته باشد .زنی که در ردیف حیوانات و چارپایان است (ضمن پوزش)طبق چه مبنایی میتواند از حقوق یک انسان برخوردار شود تا اینکه بتواند انها را استیفا کند. زنی که از دنده چپ مرد افریده شده و باید تابع او باشد از چه ازادی و اختیاری که شالوده انسانیت هر انسانی است میتواند برخوردار باشد...

اما وقتی این تعارف یهود را بر تعریفی که  اسلام از زن میکنمد و حقوقی که برای وی میشمارد روشن میشود که زن چه جایگاهی والای در اسلام داشته و کلیه حقوق مرد را برای زن هم تعریف میکند مگر انجا که ساختار لطیف جسمی و روحی و روانی زن اجازه ندهد.

در قران کریم نزدیک به 400 ایه در مورد زن است و در خدای سبحان در مورد خلقت زن و مرد میفرماید: و خلقناکم من نفس وحده .زن مزد از یک نفس افریده شده اند و فقط در نشئه مادی یکی لطیف و ظریف و دیگری قوی و خشن افریده شده است و بدیهی است که نمیتوان وظایف سخت را که خیلی ها به اشتباه حق مینامند بر این ساختار ظریف بار کرد.قران با تاکید فراوان به مردان شفارش میکنند که به زن احترام کنند میگوید :زن گل است. این تعبیر نشان دهنده سیر رفتار ما در مقابل زن است باید همان رفتاری که با گل داریم و کارهای را که برای جلوگیری از پزمرده شدنش میکنیم برای زن هم انجام دهیم.اسلام نه اعتقاد به تسلط مرد بر زن دارد و نه اعتقاد به مال بودن زن ونه اعتقاد به افریده شدن زن از دنده چپ مرد بلکه اسلام زن و مرد را بطور یکسان افریده و هرد تحت عنوان انسان ولی با اختلاف در نشئه مادی افریده و این بعد مادی امتیازی یرای هیچ یک محسوب نمیشود.بلکه ملاک احترام نزد خدای سبحان تقوای این هاست.ادامه دارد.

 

1: (کوهن -1350-راب -ص177-دعای برکت)

2:.(تورات -سفر پیدایش-باب2-فقره21-24)

3:دورانت -1376-ص148-149/سفر پیدایش 60:24 به نقل از کتاب زنان شیعه ص169