سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

حقوق زن در اسلام و غرب

یکی از موضوعات مهمی که در این عصرجلب توجه نموده و اندیشمندان زیادی با اغراض مختلف انرا مورد بحث قرار دادند موضوع حقوق زن است و هر کدام بنابرعقبه فکری و یا سیاسی و یا اقتصادی و فرهنگی خود تعاریف زیاد و مختلفی از ان کردند.ما در این جا سیری اجمالی به حقوق زن در اسلام و غرب به ظاهر متمدن می پردازیم.


 نگاهی گذرا همراه با دقت به حقوق و ظایفی که اسلام برای زن تعریف کرده روشن میسازد که جایگاه زن در چقدر ارزش و والاست و اگر در چشم ظاهر بین و منطق بی مبنا و مادی غرب بعضی از این وظایف نوعی محدودیت تعریف شده که یقینا چنین چیزی نیست و چنین جاهای احترام و کرامت زن چنین احکامی را اقتضا میداشته است .مبنایی تعریف غرب از زن در راستای تبلغ و سوئ استفاده از جمال خدادادی اوست اینان با کمال وقاهت این زن را که نماد جمال و زیبایی خداوندی است هم چنانکه مرد نماد جلال خدای سبحان است برای جلب مشتری و جمع اوری حداکثر سود و منفت عکس عریان وی را روی بی ارزش ترین کالاها که نوعی توهین به زن بوده هک کرده صرفا به این استدلال که مشتری بیشتری جذب کرداند.
و یا جسم نحیف انرا درجهت سوئ استفادهای جنسی و خاموش کرده غریزه حیوانی خودشان بکار میگیرند و و...و همه این کارها که بعد به بعضی انها اشاره خواهد شد اندیشه واقعی انان را در از پشت این ژست تمدن و دروغ مدارانه اشکار خواهد و انذ اینکه اینان مثل اجداد خود با عرض پوزش از خوانندگاناعتقادی به کرامت وارزش و جایگاه زن بعنوان یک انسان مستقل و ازاد و و با اختیار که باید مسیر کمال و معنویت خود و خانواده را محوریت کند ندارند.
 
تقریبا 1500 سال در بدو تولد اسلام نگاهش به زن بعنوان یک انسان و موجود متعالی بسیار مشهود است و دستورات زیادی درباره احتران زن وارد شده مثل اینکه فرموده اند اگر پسر شما زمین افتد کاریش نداشته باشید بگذارید خودش بلند شود و اگر دختر شمازرمین افتد انرا بلند کرده و نوازش کنید و یا فرموداند المراته ریحانه"زن گل است ": و تعاریفی از این قبیل نشان دهند عمق اندیشه ناب اسلام در مورد زن است خدای سبحان در قران کریم مورد استقلال مالی زن در ان زمان میفرماید : «...مردان را از آنچه کسب می کنند و به دست می آورند بهره ای است و زنان را از آنچه کسب می کنند و به دست می آورند بهره ای است...»،1در حالی که زنان اروپایی تا اواخر قرن نوزدهم محجور و از حق مالکیت محروم بودند.

ویل دورانت می نویسد: «...آزادی زن از عوارض انقلاب صنعتی است...یک قرن پیش در انگلستان، یافتن کار بر مردان دشوار گشت. اما اعلان ها از آنان می خواست که زنان و کودکان خود را به کارخانه ها بفرستند... کسانی که ناآگاه بر «خانه براندازی» توطئه کردند، کارخانه داران وطن دوست قرن نوزدهم انگلستان بودند. نخستین قدم برای آزادی مادر بزرگان ما، قانون 1882 بود. به موجب این قانون زنان بریتانیای کبیر از آن پس، از امتیاز بی سابقه ای برخوردار می شدند و آن این که پولی را که به دست می آوردند حق داشتند برای خود نگه دارند. این قانون اخلاقی عالی را کارخانه داران مجلس عوام وضع کردند تا بتوانند زنان انگلستان را به کارخانه ها بکشانند. از آن سال تا کنون، این سودجویی آنان را از بندگی و جان کندن در خانه رهانیده، گرفتار بندگی و جان کندن در مغازه و کارخانه کرده است.

2
معلوم است که اینان با چه افکاری چه ظلم ها که به زن نکردند و و چه توهین ها که نسبت به حقوق زن روا نداشتند و... به امید خدای سبحان در ادامه به طور مفصل تری به این موضوع ادامه خواهیم داد وهم چنانکه پرده داری از حقایق ناب اسلامی را وظیفه خود میدانیم

1:سوره نسائ ایه 32
2:لذات فلسفه صفحه 158