سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

قواعد حقوقی اسلام در قانون گذاری غرب

دانستیم که یکی از شگفتی های نظام حقوق اسلام ترسیم اصول حقوقی برای حفظ نظم و امنیت و حقوق افراد و جامعه بوده ان هم در زمانی که فکر و اندیشه هیچ انسانی نمی توانست به این اصول و قواعد راه یابد. انانی که امروز پرچم دفاع از حقوق بشر بر افراشته اند در زمانی که اسلام برای حقوق بشر و حفظ و کرامت انسان قاعده وضع میکرد انسان را به مثابه یک شی و کالا بی ارزش پایین اورده بودند.همین الان شعارهای که در دفاع از حقوق بشر سر میدهند همه را از نظام حقوق اسلام وام گرفته اند و انان بیش از انکه در این مسیر خودنمایی کنند و شعارهای صرف سر دهند نزد اندیشمندان منصف اقرار تدبیر و اعجاز اسلام است چرا پرچم های انان منقوش به نقوشی است که نظام حقوقی اسلام 1500 سال پیش روی انها تاکید کرده بود و بالاخره این روشنگری اسلام بود که انانرا نهایتا مجبور به پذیرش این اصول حقوقی و اوردن ان در قوانین خود کرده است. که دراینجا به نمونه ای اشاره میکنیم.

 انچه ما امروز تحت عنوان اصل قانونی بودن جرم و مجازات میشنویم (یعنی زمانی میتوان شخصی را به خاطر عملی مجازات کرد که قبل از انجام ان عمل قانونی وضع شده باشد که ان عمل را ممنوع و برای ان مجازات تعیین کرده باشد)و امروزه در قوانین اکثر کشور ها وارد شده همه ریشه در نظام حقوقی اسلام داشته که صدها سال قبل به ان اشاره داشته اشت مثل قول خدای سبحان در قران کریم که میفرماید: لایکلف الله نفسا الا ما اتاها (طلاق /7)و هم چنین قاعده فقهی قیح عقاب بلابیان که از مسلمات فقه اسلام است در حقوق امرزوی تحت عنوان اصل قانونی بودن یاد میشود.


کشورهای غربی در سده های اخیر به مرور زمان این قاعده را نظام حقوقی اسلام وام گرفته و داخل در مهمتری قوانین خود یعنی قانون اساسی کرده اندکه به چندین مورد اشاره میشود تا روشن شود که اسلام چقدر توانسته نظام حقوقی این کشورها و گره هایی حقوقی انها را باز کند.


قانون اساسی المان در اصل 103 قانون اساسی خود این اصل را ازنظام حقوقی اسلام این طور گرفته :عملی را مستوجب مجازات دانست که پیش از ارتکاب جرم شناخته شده باشد.


قانون اساسی اسپانیا در اص 25 هماین اصل را مورد پذیرش قرار داده است:


هیچ کس را نمی توان محکوم به جرائمی نمود که در هنگام وقوع جرم بر طبق قوانین جاری زمان جرم محسوب نمی شده است.


قانون اساسی ایتالیا در اصل 25 مینویسد هیچ کس را نمی توان مجازات نمود مگر به موجب قانونی که قبل از وقوع جرم لازرم الاجرا شده است


قانون اساسی ژاپن در اصل 39 مقرر میدارد هیچ کس را نمی توان از نظر کیفری مسول عملی دانست که در زمان ارتکاب قانونی بوده است.


اینها همه نمونه هایی از اصول حقوقی اسلام در مهمترین قوانین کشورهایی است که غافلانه و یاغرض مندانه قوانین اسلام را ناکارامد و یا .. میدانند غافل از اینکه مهمترین و به روز ترین و کارامدترین قوانین خودشان ریشه در حقوق اسلام داشته و دارد. ادامه دارد...