سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

مهریه در نکاح منقطع

رابطه ازدواج و فساد چیست ؟

 

 

 

 

 

 

  اول تعریفی از ازدواج منقطع داشته باشیم.باید گفت که ازدواج موقت که در عرف مردم به نام «صیغه» مشهور شده از نظر قوانین اسلامى یک نوع قرارداد ازدواج است که با ازدواج «دائم» (ازدواجهاى معمولى) هیچ گونه فرقى جز در مسأله «محدود بودن مدت» ندارد.
 در ازدواج موقت، مرد و زنى که ازدواج آنها با یکدیگر بلامانع است با هم پیمان زناشویى مى بندند و عقد مى خوانند و تعیین «مهر» و «مدت» مى کنند، و فرزندى که از آنها به وجود مى آید یک فرزند مشروع و قانونى (حلال زاده) و داراى تمام حقوق و مزایاى یک فرزند است.
 
پس از تمام شدن مدت ازدواج موقت، و جدایى دو همسر از یکدیگر، زن باید «عدّه» نگهدارد، یعنى پیش از گذشتن «مدت معینى» حق ندارد با مرد دیگرى ازدواج دائم یا موقت کند (مدت مزبور اقلا چهل و پنج روز تمام براى زنانى که عادت ماهانه نمى بینند و براى آنها که مى بینند دو بار قاعده شدن است). 

 

حالا بعضی از احکام ازدواج موقت (نکاح منقطع)

 

 

 

 

 

ماده 1095 قانون مدنی.

 

 

 

در نکاح منقطع عدم مهر در عقد باعث بطلان است.

 

 

 

...فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه ...پس چنانکه شما از انها بهره مند شدید ان مهرمعین که مزد انها ست به انها بپردازید.

 

 

 

ماده 1096قانون مدنی -در نکاح منقطع موت زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود وهم چنین است اگر شوهر تا اخر مدت با او نزدیکی نکند.

 

 

 

ماده 1097 قانون مدنی:در نکاح منقطع هر گاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهر را بدهد.

 

 

 

 ماده 1098قانون مدنی:در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده زن حق مهر نداردواگر مهر رااز شوهر گرفته باشد شوهر می تواند ان را استرداد کند.

 

 

 

-نکته.در نکاح منقطع اگر زن بمیرد مرد نمی تواند مهریه ای را که دده از ورثه پس بگیرد.2

 

 

 

پی نوشت:

 

 

 

1:سوره نسائ ایه 24

 

 

 

2:صد و ده پرسش.ص 122