سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

حقوق والدین

آثار نیکی به پدر و مادر


یکی از حقوق والدین نیکی به آنهاست. نیکی به والدین ، برخورد انسانی با انها و قدرشناسی از فداکاریهای پدر و مادر پس از توحید در راس دین مقدس اسلام قرار گرفته، در قرآن و سنت مورد سفارش اکید پروردگار عالم و پیامبر خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) واقع شده است. در اینجا به گوشه ای از  آثار آن اشاره می کنیم.


1. دوری از آتش جهنم تقرب به خدا
رسول خدا (ص) فرمودند: " نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا داخل بهشت گردی و اگر از آنها تنفر داشته باشی بدان که اهل آتشی."
2. سکرات مرگ را آسان می کند

از امام صادق (ع) نقل شده است:" هرکس دوست دارد که خداوند متعال سکرات و سختی های مرگ بر وی آسان کند.... به پدر و مادرش نیکی نماید."این در حالی است که در روایات مرگ طبیعی از تحمل هزار ضربه شمشیر سخت تر و دشوار تر است.


3. موجب آمرزش گناهان
شخصی به حضور پیامبر آمده و گفت : ای پیامبر خدا هیچ گناهی نمانده مگر آنکه مرتکب آن شده ام آیا راه توبه برای من باز است که این این گناهان را از بین ببرد؟ پیامبر سوال کردند آیا پدر و مادر زنده است عرض کرد پدرم. فرمودند:برو و به پدرت نیکی کن. زمانیکه مرد عازم رفتن شد پیامبر فرمود: ای کاش مادرش زنده بود.


4. موجب گشایش روزی و طولانی شدن عمر است
رسول خدا (ص) فرمودند: کسی که خواهان افزایش عمر و گسترش روزی است ، به پدر و مادرش نیکی کند زیرانیکی و خدمتگزاری به والدین عبادت و پیروی از او می باشد.